>

Adblue i wysokie ceny – co przyniesie nadchodzący rok?

Adblue i wysokie ceny – co przyniesie nadchodzący rok?

Od jakiegoś czasu, pojazdy, które trafią na rynek Unii Europejskiej powinny być zgodne z normą Euro 6. Zakłada ona obniżenie emisji tlenków azotu oraz cząstek stałych przez silniki. Obecne przepisy dotyczą zwłaszcza silników diesla. Producenci pojazdów osobowych zostali zobligowani do modyfikacji układów oczyszczania spalin. Niektóre modele musiały zostać wyposażone w katalizator SCR z dołączeniem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest bardzo istotny zwłaszcza dla bezawaryjnego działania najnowocześniejszych silników diesla. Zazwyczaj Adblue dolewany jest raz na jakiś czas, ale jego brak w przypadku niektórych samochodów może całkowicie uniemożliwić jazdę. Jeśli skończy się ten płyn, silnik przełączy się w tryb awaryjny i nie da się go uruchomić. Niestety, obecnie są duże problemy z kupnem tego środka, a co więcej jego cena bardzo wzrosła.

Dlaczego płyn Adblue jest tak bardzo ważny w przypadku części silników?

Środek Adblue służy do ograniczania emisji tlenków azotu zwłaszcza w silnikach diesla. Używany jest w samochodach z silnikiem diesla wyposażonych w katalizator SCR, który oczyszcza spaliny. Dzięki temu silniki spełniają rygorystyczną normę Euro 6. Jaki jest skład Adblue? Jest to roztwór wody destylowanej (67,5 %) oraz mocznika (32,5 %). Warto wspomnieć, że płyn Adblue w pojazdach ciężarowych stosowany jest już od dłuższego czasu, natomiast w przypadku samochodów osobowych wykorzystuje się go od czasu wprowadzenia w życie normy EURO 6. Przewiduje się, że w niedługo udział samochodów posiadających zbiornik na adblue – https://tango-oil.pl/kategoria/zbiorniki-na-adblue/ znacznie wzrośnie przez ciągłe zaostrzanie norm emisji. Trzeba pamiętać, że Adblue nie jest składnikiem oleju napędowego, ale roztworem, który miesza się ze spalinami. Samochody posiadają osobny zbiornik na ten płyn z wlewem najczęściej zlokalizowanym tuz przy wlewie paliwa (w niektórych modelach znajduje się on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Wygórowane ceny środka Adblue

Należy pamiętać, że skład roztworu Adblue jest bez wyjątku niezmienny bez względu na markę. Najtańsze rozwiązanie to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, dotyczy to głównie samochodów ciężarowych. Dla pojazdów osobowych polecane są płyny sprzedawane w kilkulitrowych butelkach. Ostatnimi czasy przez wzgląd na drożejący gaz, ceny Adblue również bardzo wzrosły. Dlaczego tak jest? Do wyprodukowania tej substancji wykorzystuje się wodę destylowaną, a także składnik jakim jest amoniak, który otrzymywany jest z gazu ziemnego. Cena tego płynu wzrosła aż o 100 %. Wzrost cen odczują zwłaszcza kierowcy ciężarówek jeżdżących wiele kilometrów, ponieważ zużywa ona każdego miesiąca około 350 – 400 litrów. Można powiedzieć, że pojazd osobowy zużywa około 1,5 litra płynu na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wysokim wydatkiem. Pomimo tego kierowcy samochodów osobowych kupują zapas Adblue z obawy przed problemami z dostępnością. Trzeba pamiętać, że silniki wysokoprężne wykorzystujące ten środek nie mogą bez niego zostać w ogóle włączone.

Płyn Adblue – czy niedługo będzie nieosiągalny?

Konsekwencją znacznych podwyżek cen gazu jest również kłopot z dostępnością Adblue. Co więcej kilku europejskich producentów zmniejszyło produkcję amoniaku. Jest to naprawdę duży problem zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują dużych ilości Adblue do swoich samochodów. Poza tym, że ceny bardzo wzrosły, to płyn dostępny jest jedynie na wybranych stacjach paliwowych, a popyt na niego jest bardzo duży. Część ciężarówek w Niemczech nie może jeździć ze względu na braki. Pomimo tego główny producent Adblue w Polsce gwarantuje, że nie planuje ograniczeń produkcji, ale ceny środka nadal mogą bardzo wzrastać. Żeby nie pojawiły się problemy z dostępnością w kraju zmniejszył on eksport tego środka o 20 %.

Na ile wystarcza środek Adblue? 

Adblue jest środkiem wykorzystywanym niemal w każdej ciężarówce, a także w silnikach wysokoprężnych nowej generacji. Jego zadaniem jest ochrona środowiska. Ze względu na skaczące ceny i problemy z dostępnością, należy wspomnieć jaka jest wydajność tego płynu. Mimo wszystko płyn ten nie trzeba uzupełniać tak często jak paliwa. Na pewno jego wykorzystanie jest zależne od typu silnika i stylu jazdy. Przewiduje się, że, że 1 – 1,5 litra wystarczy na pokonanie 1000 km samochodem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich pojazdach jest w stanie zmieścić kilkanaście litrów środka. Fachowcy proponują, aby co 10 000 km wlać 10 litrów tego płynu. Adblue nie jest wymagającym dodatkiem, mimo to posiada duży wpływ na ochronę środowiska, i oszczędności przy zużywaniu oleju napędowego.

Published by